Bez EDI
Przesyłanie dokumentów tradycyjną pocztą, faksem czy nawet pocztą elektroniczną kończy się zawsze przepisywaniem danych z dokumentu nadawcy do systemu odbiorcy – taki proces jest uciążliwy i wprowadza wiele trudnych do wykrycia błędów.

- Kupujący tworzy zamówienie (lub inny dowolny dokument)
w swoim systemie informatycznym.
- W zależności od przyjętych procedur dokument przed wyjściem może podlegać dodatkowemu przetwarzaniu przez inne osoby i działy w firmie (np. sekretariat).
- W zależności od ustalonych procedur zamówienie zostaje wysłane do odbiorcy
za pomocą poczty, faksu lub e-mail.
- Odbiorca przyjmuje zamówienie – bardzo często poprzez osobę, która nie jest docelowym odbiorcą dokumentu (np. sekretariat); tu dokument jest rejestrowany, drukowany lub kopiowany.
- W najlepszym przypadku zamówienie (dokument) trafia do właściwej osoby
w firmie-odbiorcy za pośrednictwem poczty elektronicznej.
W każdym przypadku będziemy mieli do czynienia z przepisywaniem danych z dokumentu papierowego lub elektronicznego przygotowanego przez odbiorcę do systemu informatycznego (ERP) firmy-odbiorcy.